Toolkit zelfregulerend leren
Ariena Verbaan-Miriam Op de Beek
Nederlands | 23-06-2025 | 150 pagina's
9789065082640
Spiraal gebonden
€ 39,95
Retourtermijn binnen 30 dagen
Gratis bezorging vanaf € 35,00
Korte beschrijving/Annotatie
Helder gestructureerde toolkit die jou het gereedschap in handen geeft om leerlingen/studenten tijdens hun leerproces te begeleiden naar zelfinzicht en zelfregulatie – de basis voor succesvol leren!
Tekst achterflap
De mate van zelfregulatie is een belangrijke voorspeller voor studiesucces, gevoelens van welbevinden en een leven lang leren. Alle reden dus om ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten deze competentie goed ontwikkelen! Leraren, mentoren en leercoaches kunnen daar een belangrijke rol in spelen, met bijvoorbeeld expliciete instructie, denkstimulerende vragen en leerbevorderende feedback. Met de 56 tools in deze toolkit kun je het proces van zelfregulerend leren doelgericht activeren, ondersteunen en begeleiden. Je kunt de tools inzetten in tweegesprekken of tijdens de les. Hoe je de tools gebruikt, spreekt voor zich. Elke tool bevat een korte instructie voor leerlingen/studenten en waar nodig beknopte achtergrondinformatie voor de leraar/mentor/leercoach. De tools zijn overzichtelijk ingedeeld in drie aspecten van zelfregulerend leren: zelfsturing, zelfcontrole en zelfregulerend gedrag. Deze concepten behoeven wellicht iets meer uitleg. Daarom starten de drie delen van deze toolkit met een compacte inleiding, bestaande uit handige voorkennis en uitgangspunten. Om je in je coachende rol op weg te helpen openen we met een beknopte introductie van de vijf coachingprincipes van het zelfregulerende leerproces. Zo is de integratie van kennis, methodiek en praktische toepassing gegarandeerd.
Biografie
Ariena Verbaan is sociaal pedagoog en onderwijsadviseur en trainer bij CPS. Zij begeleidt scholen op het gebied van strategische onderwijsontwikkeling, leiderschap en leren. Haar specialismen zijn zelfregulerend leren, professionele leergemeenschappen, (loopbaan) coaching en persoonlijk leiderschap. Ze publiceerde over leerlandschappen, innovatie en de ondernemende docent. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer. Eerder was zij werkzaam als docent biologie, mentor, trainer en directeur. Miriam Op de Beek is onderwijsadviseur bij CPS. Zij begeleidt schoolteams in meerjarige implementatietrajecten gericht op persoonlijk leiderschap. Haar specialismen zijn mondelinge taalvaardigheid (Oracy) en zelfregulatie. Daarnaast is zij gecertificeerd Franklin Covey trainer. Zij is 25 jaar werkzaam geweest als logopedist, leerkracht en teamcoördinator in het basisonderwijs.
Inhoudsopgave
Inleiding Het leerproces Zelfregulatie is een cyclisch ontwikkelingsproces Hét ABCDE van de leercoach Zelfsturing Tools 1 t/m 20 Zelfcontrole Tools 21 t/m 39 Zelfregulerend gedrag Tools 40 t/m 56 Literatuurlijst
Details
| EAN : | 9789065082640 |
| Uitgever : | EDG Thuiswinkel (Uitgeverij) |
| Publicatie datum : | 23-06-2025 |
| Uitvoering : | Spiraal gebonden |
| Taal/Talen : | Nederlands |
| Hoogte : | 213 mm |
| Breedte : | 179 mm |
| Dikte : | 27 mm |
| Gewicht : | 531 gr |
| Status : | Bestelbaar |
| Aantal pagina's : | 150 |
| Keywords : | leercoach;leerstrategie;leerstrategieën;welbevinden leerling;welbevinden student;zelfcontrole;zelfregulerend gedrag;zelfsturing |