Formatief handelen in de les
Roel Vos-Meike Berben
Nederlands | 02-10-2023 | 153 pagina's
9789065082435
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 34,50
Retourtermijn binnen 30 dagen
Gratis bezorging vanaf € 35,00
Korte beschrijving/Annotatie
Lessen beter afstemmen op wat leerlingen beheersen en nog te leren hebben. Een praktisch boek met technieken en werkvormen voor formatief handelen in de les. Voor beginners en gevorderden.
Tekst achterflap
Met formatief handelen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief toetsen of formatief evalueren genoemd. Doelgericht toetsen maakt het mogelijk om specifieke leerbehoeften vast te stellen, feedback te geven en beslissingen te nemen over het vervolg van het leerproces. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot. De auteurs introduceren in dit praktische boek de formatieve cyclus om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie onderdelen van de formatieve cyclus – doel, toets en gevolg – beschrijven zij voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief handelen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief handelen kunnen ondersteunen en hebben zij aandacht voor het gebruik van ICT-middelen. Interesse in een training en/of advies in de CPS Academie of bij u op school? Kijk op cps.nl/formatief.
Slogan/Promotie
Wil jij weten hoe je formatief handelen kunt toepassen in jouw lessen? In Formatief handelen in de les introduceren de auteurs een model van formatief handelen om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van jouw lessen. Dit boek is geschikt voor beginners, maar biedt zeker ook de ervaren docent nieuwe inzichten en handvatten. - Formatief handelen - Met formatief handelen maak je niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief toetsen genoemd. Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot. In dit praktische boek worden bij de drie onderdelen van de formatieve cyclus – doel, toets en gevolg – voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief handelen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs in Formatief handelen in de les voorwaarden en technieken die formatief handelen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen. - Praktisch - De auteurs richten zich in dit boek vooral op praktische toepassingen van de formatieve cyclus in de les. Zij beschrijven technieken en werkvormen die relatief snel en eenvoudig zijn toe te passen om het leren te toetsen, feedback te geven en deze informatie te gebruiken in het sturen van het leerproces. Uitgangspunten daarbij zijn: het kost geen extra administratiewerk, het is te organiseren in een klas met 30 leerlingen en leerlingen en hun klasgenoten zijn actief betrokken. (Dit is een herziene versie van Formatief toetsen in de les, ISBN 9789065082091. In deze editie is er meer aandacht voor effectieve feedback bij formatief handelen. De auteurs introduceren daarbij een model van het feedbackproces dat leerlingen activeert en feedback laat gebruiken. Daarnaast zijn verschillende nieuwe inzichten, werkvormen en praktijkvoorbeelden toegevoegd.)
Biografie
Roel Vos is adviseur bij CPS en traint docenten in het ontwerpen en geven van effectieve lessen. Benaderingen die hij daarbij gebruikt zijn formatief handelen, differentiëren, effectieve feedback, gamificatie, activerende didactiek en samenwerkend leren. Met zijn achtergrond als docent scheikunde begeleidt hij ook regelmatig secties van de exacte vakken, bijvoorbeeld bij examentrainingen. Meike Berben is docent Nederlands en Frans en onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, formatief handelen, effectieve feedback, ICT in de les, activerende didactiek en samenwerkend leren. Ook begeleidt ze regelmatig talensecties bij effectieve taaldidactiek.
Inhoudsopgave
Wat is formatief handelen? 1.1 Waarom dit boek? 1.2 Definitie: wat is formatief handelen? 1.3 Definitie: wat is feedback? 1.4 De winst van formatief handelen 1.5 Samenvatting Formatief handelen in de les 2.1 De formatieve cyclus in de praktijk 2.2 Feedback in de praktijk 2.3 Voorwaarden om de formatieve cyclus toe te passen 2.4 Formatief handelen: zo begint u 2.5 Technieken die formatief handelen ondersteunen 2.6 Samenvatting Doel: waar werkt de leerling naartoe? 3.1 Leerdoelen 3.2 Succescriteria 3.3 Feed up: informatie over het doel 3.4 Werkvormen 3.5 Samenvatting Toets: waar staat de leerling nu? 4.1 Wat is toetsen? 4.2 Feed back: informatie over de toets 4.3 Werkvormen 4.4 Voortgang zichtbaar maken 4.5 Samenvatting Gevolg: wat heeft de leerling nog te doen? 5.1 Feed forward: informatie over het gevolg 5.2 Werkvormen 5.3 Gevolg van een toets 5.4 Samenvatting 6 Praktijkvoorbeelden 7 ICT-middelen om formatief te handelen Formatief handelen schoolbreed 8.1 Strategisch niveau 8.2 Tactisch niveau 8.3 Operationeel niveau 8.4 Samenvatting Bijlage I: Matrix van feedback om te leren Bijlage II: Lesvoorbereidingsformulier formatief handelen Bijlage III: Lesvoorbereidingsformulier formatief handelen met tips en aandachtspunten Bijlage IV: Lesobservatieformulier formatief handelen Trefwoordenlijst Literatuur Meer lezen
Details
EAN : | 9789065082435 |
Uitgever : | EDG Thuiswinkel (Uitgeverij) |
Publicatie datum : | 02-10-2023 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 241 mm |
Breedte : | 170 mm |
Dikte : | 12 mm |
Gewicht : | 340 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 153 |
Keywords : | evalueren;feedback;gevolg;leercyclus;toetsen;werkvormen formatief handelen |