De prijs van ophef
Hendrik Noten
Nederlands | 17-06-2025 | 256 pagina's
9789047018490
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 22,99
Retourtermijn binnen 30 dagen
Gratis bezorging vanaf € 35,00
Korte beschrijving/Annotatie
De auteur van de bestseller 'Fantoomgroei' legt bloot hoe ophef als strategie de ongelijkheid in Nederland vergroot. Een urgent boek over hoe we de welvaart eerlijker kunnen verdelen.
Tekst achterflap
In de bestseller Fantoomgroei legde Hendrik Noten met Sander Heijne de scheve verdeling van economische groei bloot. In dit nieuwe boek ontrafelt Noten waarom het zo moeilijk is om dat te veranderen. Hij volgt het spoor van Amerikaanse propagandisten, mediagenieke
Economen en Haagse politici en ontdekt: een uiterst succesvolle strategie van beeldvorming en ophef houdt verandering tegen. Ophef camoufleert de échte, collectieve problemen – en houdt macht en rijkdom in handen van een kleine groep. De gewone burger betaalt de prijs, want basisvoorwaarden als betaalbaar wonen, goed onderwijs en een gevulde koelkast staan steeds meer onder druk. Toch is er reden tot hoop: als we ons niet langer laten afleiden door ophef, kunnen we bouwen aan een land waarin ieders welzijn telt.
Recensie/Quote
‘De prijs van ophef is opnieuw een ijzersterk betoog.’ [Waardering: vier ballen]
Biografie
Hendrik Noten is bestuurskundige en onderzoeker bij FNV. Met Sander Heijne schreef hij de bestseller ‘Fantoomgroei’ (circa 50.000 exx. verkocht), en maakt hij de podcast BV Nederland.
Details
EAN : | 9789047018490 |
Uitgever : | Atlas Contact, Uitgeverij |
Publicatie datum : | 17-06-2025 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 210 mm |
Breedte : | 136 mm |
Dikte : | 21 mm |
Gewicht : | 286 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 256 |
Hendrik Noten
Politiek & Maatschappij
Hendrik Noten ontrafelt in zijn boek De prijs van ophef de scheve verdeling van economische groei, maar vooral waarom het zo moeilijk is om die te veranderen.
Noten gaat op zoek naar het antwoord op de vraag waarom in de publieke opinie feiten niet altijd benoemd worden. Ondernemers, politici en adviseurs hebben vaak een uiterst succesvolle strategie: beeldvorming. Wat willen zij dat op de maatschappelijke agenda besproken wordt? Zorg dan dat het gewenste thema met de nodige ophef in het nieuws komt. Ophef camoufleert volgens hem de échte, collectieve problemen. Hierdoor blijft de macht van ondernemers, politieke partijen en organisaties voortbestaan.
De burger krijgt een verkeerd beeld van de werkelijkheid en betaalt de prijs. De basisvoorwaarden van de samenleving zoals betaalbaar wonen, goed onderwijs etc. komen hierdoor steeds meer onder druk te staan. Hij geeft veel voorbeelden van ophef. Zoals de loon-prijsspiraal die de inflatie verhoogt, de nareis-mythe over asielzoekers, deeltijddecadentie en nog veel meer. Zijn advies: niet langer ons laten afleiden door al die gecreëerde ophef, zodat we echt kunnen bouwen aan een land waarin ieders welzijn telt. Ik heb het boek met plezier gelezen en het heeft me nieuwe inzichten verschaft. Hendrik Noten (1961) is bestuurskundige en gespecialiseerd in sociaaleconomische thema’s.
Hij schreef eerder ook de bestseller Fantoomgroei, samen met Sander Heijne.