Hogere machten

Joost de Vries


Nederlands | 15-03-2025 | 304 pagina's

9789044653991

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 24,99

 Beschikbaarheid
   Bestelbaar

   Retourtermijn binnen 30 dagen

   Gratis bezorging vanaf € 35,00




Tekst achterflap

De jaren dertig van de vorige eeuw. James Welmoed ontmoet Elizabeth van Elzenburg. Hij is een sociaal ambitieuze ambtenaar, geslepen, schijnbaar stoïcijns. Zij is een schrijver in de dop, uitbundig, avontuurlijk, onverslaanbaar bijdehand. Niets hebben ze met elkaar gemeen – behalve dan dat ze niet kunnen ophouden aan elkaar te denken.
Wat volgt is een affaire die door de decennia brandt, terwijl buiten de wereld halsoverkop verandert. Van het koloniale Bandoeng naar het Londen tijdens de Blitz, en van het naoorlogse Den Haag tot het revolutionaire Caïro: de twee geliefden ervaren verleiding en afscheid, schaamte, succes, ijdelheid, liefde en verraad – en toch weer liefde.
Hogere machten is een daverend meeslepende vertelling, een liefdesroman zoals je ze zelden nog tegenkomt, van de met de Gouden Boekenuil en Frans Kellendonkprijs bekroonde Joost de Vries.
Joost de Vries (1983) is adjunct-hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer, een van de vaste krachten van de literaire podcast BoekenFM en de auteur van de veelgeprezen romans Clausewitz, De republiek (winnaar Gouden Boekenuil), Oude meesters en de verhalenbundel Rustig aan, tijger.
In 2023 ontving De Vries de Frans Kellendonkprijs voor zijn gehele oeuvre.

‘Een virtuoze dans door de tijd. Hogere machten is De Vries’ beste roman tot nu toe.’ Bas Heijne

‘Joost de Vries schrijft met schwung. Hogere machten is een bezielde roman, waarin De Vries een intiem verhaal verweeft met de grote geschiedenis zoals alleen hij dat kan.’ Philip Huff

Over Joost de Vries:

‘De Vries’ werk hoort tot de grote traditie van de Romantiek.’ Jury Frans Kellendonkprijs 2023

‘Joost de Vries is een virtuoos schrijver, met een intelligente pen en een groot gevoel voor de tijdgeest.’ Trouw

‘Je wordt vooral betoverd door De Vries’ soepele stijl, een trefzeker spervuur aan vergelijkingen, ironie en droge humor en subtiele tot hilarische verwijzingen naar de geschiedenis, de literatuur, de kunst... Een puur genot.’ De Standaard

Oude meesters is niet alleen een nostalgisch spektakelstuk, maar bovenal een menselijke roman.’ Het Parool

‘Een van de opwindendste schrijvers van zijn generatie.’ HUMO

‘Een voortzetting van Mulisch met andere middelen.’ NRC

Details

EAN :9789044653991
Auteur: 
Uitgever :Prometheus, Uitgeverij
Publicatie datum :  15-03-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :215 mm
Breedte :142 mm
Dikte :31 mm
Gewicht :462 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :304

Joost de Vries

In de verantwoording achterin zijn roman Hogere Machten schrijft Joost de Vries: “Dit boek is fictie. Het speelt zich af in de vorige eeuw, maar is geschreven in deze. Het is geen poging de historische werkelijkheid zuiver op de graat te vatten. Bewust (maar vast soms ook onbewust) bevat het boek zodoende het een en ander aan anachronismen. Zeiden mensen al ‘prima de luxe’ in de jaren dertig? Deed men al de vogeltjesdans in de jaren zestig? Maakt het uit?” Het maakt Joost de Vries niets uit. Sterker nog, hij heeft vette pret in het bewust door elkaar schudden van deze zaken. Met als resultaat een frisse, grappige, brutale en totaal overrompelende vertelling. Af en toe moet de Vries zichzelf tot de orde roepen, lijkt het. Dan begint hij een hoofdstuk door de lezer aan te spreken met zinnen als: “Nu vanuit haar perspectief” (over de eerste ontmoeting tussen de twee hoofdpersonen), of “De contouren van een cast tekenen zich af. Elizabeth, Welmoed. Welmoeds ouders. Connie is onderweg. Julian Newman laat een paar jaar op zich wachten, al is het ontstellend hoe klein zijn rol in het geheel is”. Dat wil niet zeggen dat het verhaal niet meeslepend is, zeker niet. In levendige vignetten springend van de jaren dertig tot in de jaren tachtig volgen we naast de grote liefde tussen Welmoed en Elizabeth vooral de grote gebeurtenissen van de 20e eeuw zoals WO II, de dekolonisatie van Indië en het anti-westers sentiment in Egypte onder Nasser. Maar de focus blijft liggen bij de hoofdpersonen en hoe zij gevormd worden door deze gebeurtenissen. Hierover zegt de Vries al vroeg in het verhaal: “Het blijft moeilijk je mensen in het verleden voor te stellen zonder medelijden met ze te krijgen – ze zijn kinderen nog, ze hebben geen idee wat op hen wacht. Probeer over ze na te denken, en probeer dan, met de roze kont van je potlood, de kennis van wat komen gaat uit hun hoofden te gummen”. Dit is Joost de Vries uitstekend gelukt. Wat mij betreft mag hij de Libris Literatuur Prijs winnen. Annette



Door Annette Berns